
KINTO vil udvide til flere steder i Danmark
Pressemeddelelse fra Toyota Danmark 27. februar 2025
Toyota introducerede i 2020 i Danmark mobilitetskonceptet, KINTO, der tilbyder forskellige mobilitetstjenester rundt omkring i verden. Senest lancerede KINTO som en forsøgsordning elektriske delecykler i København som det første sted i verden. Nu vil KINTO udbrede sine delebiler til endnu flere steder i Danmark og sætter derfor forsøgsordningen med cykler på pause.
Toyotas mobilitetskoncept, KINTO, vil udvide sine tjenester til flere steder i Danmark. Sådan lyder meldingen fra den japanske koncern, der hidtil har haft sit primære fokus på delebiler i og omkring København.
"Vi ønsker at udbrede mobilitetstjenester fra KINTO til mange flere danskere, så det i fremtiden ikke kun primært er forbeholdt folk i hovedstaden. Det gør vi til at begynde med hos enkelte Toyota-forhandlere," siger pressechef Anders Tystrup hos KINTO Mobility.
KINTO vil fremover altså involvere dele af Toyotas omfattende forhandlernetværk, der pt. består af 66 salgssteder i Danmark. Det vil blive meldt ud senere mere præcist hvor i landet og hvilke tjenester, det kommer til at dreje sig om.
I november 2023 lancerede KINTO som en forsøgsordning elektriske delecykler i København som det første sted i verden. Over 12.000 brugere har booket tusindvis af ture og kørt endnu flere kilometer i København det seneste år på de elektriske delecykler.
Viden fra København benyttet under Paris 2024
Samtidig har KINTO samlet nyttig viden og erfaringer fra delecykeltjenesten, som kan bruges i udviklingen af lignende og andre nye koncepter over hele verden i fremtiden. I sommer blev nogle af erfaringerne fra København fx benyttet af KINTO under OL og de Paralympiske Lege i Paris. Som følge af det øget fokus på at udbrede delebilstjenesten til flere steder i Danmark sætter KINTO nu forsøget med delecykler på pause i København.
"KINTO er en dynamisk organisation, der har gang i mobilitetsprojekter over hele verden. Vi sender mange prøveballoner i luften rundt omkring og samler vigtig erfaring for at kunne udvikle på både helt nye og eksisterende koncepter inden for fremtidens mobilitet. Den viden vi har fået fra forsøget med delecykler i København, kan vi bruge i vores videre arbejde med at udvikle fremtidige produkter og tjenester inden for mikromobilitet til gavn for forbrugere både i og uden for Danmark," forklarer pressechef Anders Tystrup.
En del af erfaringen handler om, hvordan mikromobilitetskøretøjer skal håndteres i forhold til placering, vedligeholdelse og opladning, ligesom også viden inden for brugeradfærd og behov fra forsøget med delecykler i København bliver benyttet af KINTO Europe i udviklingen af den fremtidige strategi.
Faste reserverede delebilspladser
Delecykeltjenesten var en del af konceptet KINTO Share, der har eksisteret med delebiler siden introduktionen i Danmark i 2020. Delebilstjenesten hos KINTO opererer med faste, reserverede delebilspladser, hvilket betyder, at man altid skal returnere delebilen samme sted, hvor kørslen begyndte og på den måde derfor også altid er garanteret en parkeringsplads til sin KINTO delebil.
KINTO i Danmark fortsætter altså udviklingen af delebilstjenesten og har udover delebiler i København og på Frederiksberg også delebiler på forskellige lokationer i Rudersdal Kommune og Hørsholm Kommune nord for København som en del af et større projekt. Det er også planen at øge flåden af delebiler med fast stamplads i København yderligere bl.a. med endnu flere fuldt elektriske biler.
Delecyklerne fra KINTO vil i de kommende uger blive fjernet bybilledet i København, men selvom forsøgsperioden nu er afsluttet, afskriver KINTO ikke, at man på et senere tidspunkt og i en mere fast form, der ikke er en forsøgsordning, igen vil kunne tilbyde elektriske delecykler som en af flere kommende mobilitetstjenester fra KINTO Share.

