Toyota hædrer sydjysk bilforhandler
Pressemeddelelse fra Toyota Danmark 8. marts 2024
Den sydjyske bilforhandler, Bil & Co. A/S, i Kolding er netop blevet tildelt den fineste hæder en bilforhandler kan opnå fra Toyota i Danmark som årets Ichiban-forhandler. Den fornemme Ichiban-pris bliver uddelt hvert år til den Toyota-forhandler i Danmark, der har ydet det absolut bedste inden for en række områder heriblandt kundeservice, salg og værkstedsloyalitet.
Når kunderne lægger vejen forbi Toyota-forhandleren, Bil & Co. A/S, i Kolding, vil de med stor sandsynlighed få en ekstra god oplevelse i forhold til hos andre bilforhandlere i landet. Den sydjyske bilforhandler har nemlig netop fået tildelt den fineste hæder, en bilforhandler kan opnå, som årets Ichiban-forhandler i Danmark. Det skete ved et stort forhandler arrangement på Hotel Nyborg Strand på Fyn.
Toyota er i forvejen kendt for at yde den ypperste kundeservice og for at have de mest tilfredse kunder hos forhandlerne og på værkstederne i 21 år i træk ifølge tilfredshedsundersøgelsen, AutoIndex, fra Loyalty Group. Hvert år hædrer den japanske mobilitetskoncern den Toyota-forhandler, der har ydet det bedste inden for kundeservice, salg og værkstedsloyalitet. Og her skiller Bil & Co. A/S i Kolding sig altså særligt positivt ud.
"Jeg er beæret over det og også lidt overrasket. Vi har jo mange rigtig dygtige kolleger hos de andre Toyota-forhandlere i landet, og selvom vi har ligget godt med i Kolding, kommer det alligevel bag på mig, at vi nu står som årets Ichiban," siger Frank Hansen, administrerende direktør hos Bil & Co. A/S.
Årets Ichiban for anden gang
Det er anden gang, at Bil & Co. A/S i Kolding scorer den fornemme pris som årets Ichiban-forhandler. Første gang var for 13 år siden i 2011. Glæden var bestemt heller ikke mindre af den grund, påpeger den sydjyske bilforhandler, der dedikerer prisen fuldt ud til sine medarbejdere.
"Jeg er vildt glad. Det er ren og skær på grund af vores dygtige medarbejdere. Jeg udstikker bare nogle retninger, men det er jo dem, der udfører. Så det er dem, der gør alt i det daglige, for at gæsterne er tilfredse og kommer igen," forklarer Frank Hansen.
Hans brug af ordet gæster om forretningens mange kunder er en af hemmelighederne bag succesen.
"Det er helt bevidst, at man ikke hører mig sige kunder om vores gæster. Vi har nemlig stort fokus på at behandle alle vores gæster som om, at de er besøgende hjemme i vores egen dagligstue. Det prøver jeg at italesætte til alle medarbejdere, og det er med til, at gæsterne føler sig hjemme, når de kommer i vores butik," fortæller Frank Hansen.
Bedste forhandler i byen
Ligesom resten af netværket af Toyota-forhandlere i Danmark arbejder Bil & Co. A/S i Kolding på at være den bedste forhandler i byen. En af måderne at sikre det i hverdagen er ved ikke at fokusere på for mange områder ad gangen.
"Der er rigtig mange punkter fra Toyota-verden, som man kan fokusere på, og der har vi i ledelsen valgt at sige, at hver medarbejder får fem fokusområder, så det er lettere at overskue tingene for den enkelte, og man kan performe lidt bedre på de her fem punkter end at skulle forholde sig til måske 20 områder. Så kan det selvfølgelig godt være, at vi skifter lidt ud i de fem områder undervejs," siger Frank Hansen.
Det er importøren, Toyota Danmark A/S, der uddeler Ichiban-prisen hvert år. Alar Metsson, administrerende direktør hos Toyota Danmark A/S, overrakte selv prisen til Bil & Co. A/S ved prisshowet under forhandlerarrangementet i Nyborg. Han fremhæver den generelt høje kundetilfredshed hos Toyotas forhandlere og på værkstederne som en af de helt store styrker.
"Toyota har i mere end to årtier været det bilmærke i Danmark, der har de mest tilfredse kunder hos forhandlerne og på værkstederne. Det vidner om et særdeles stærkt og yderst kompetent netværk af forhandlere, som er klar til at yde en meget høj kundeservice. Bil & Co. i Kolding har gjort det ekstraordinært flot det seneste år og kan nu derfor fuldt fortjent kalde sig de bedste af de bedste med titlen Toyota Ichiban-forhandler 2024," siger Alar Metsson.
Ichiban-prisen anerkender, at man til fulde efterlever Toyotas filosofi om at sætte kunden først. Den uddeles over hele Europa til én forhandler i hvert land en gang om året. Ichiban er i øvrigt et japansk ord lånt fra "Okyakusama Ichiban", der betyder "kunderne først".